“Metos: mission accomplished!”
Goede voeding is cruciaal voor een optimaal herstel. Dat besef leidde bij Militair Revalidatie Centrum (MRC) Aardenburg in Doorn tot een koerswijziging. Daarbij werd de keuken, voorheen een ondergeschoven kindje, gepromoveerd tot de centrale plek in het restaurant. “Ons nieuwe voedingsconcept in combinatie met de open keuken is een groot succes”, stelt voormalig directeur Jeroen Hulst van het MRC tevreden vast.
In het Militair Revalidatie Centrum Aardenburg revalideren militairen en burgers na een ongeluk, blessure, operatie, ziekte of beroerte. Dat gebeurt onder het motto Fit for Life, met volop aandacht voor de fysieke en mentale mobiliteit. Restaurant ‘DE MESS’ vormt het kloppend hart van het complex. Het is niet zomaar een eetgelegenheid, zo wordt al snel duidelijk. Het betreft een sfeervolle ontmoetingsplek waar bezoekers op hun wenken worden bediend met een passend voedingsaanbod op maat. “Een tijd geleden hebben we ons revalidatieconcept tegen het licht gehouden. Daarbij werd ook kritisch gekeken naar voeding”, legt Jeroen Hulst uit. De veredelde kantine oogde klinisch, de keuken was verouderd en mensen klaagden over het eten. Het roer moest om. Het MRC keek elders rond zoals op Sportcentrum Papendal en riep de hulp in van deskundige partijen waaronder Universiteit Wageningen, cateraar Paresto, Ontwerpbureau Desarc, koks én Metos. Uiteindelijk leidde dat tot een nieuw en onderscheidend concept met de toepasselijke naam Geeft (Kr)acht. Het gaat om een passend voedingsaanbod volgens de Schijf van 5 aangevuld met beleving, bewustwording en motivatie. “Gezonde voeding op maat, daar draait het om. Dat bevordert het herstel”, legt Hulst uit. “Daarnaast is nadrukkelijk gekeken naar de sfeer van het restaurant, het open karakter en de functionaliteit van de keuken.”
Nieuwe manier van koken vormgegeven
De inbreng van Metos werd door het MRC zeer gewaardeerd, zo benadrukt Jeroen Hulst. “Het meedenken van het bedrijf gaat veel verder dan gebruikelijk. Er is veel kennis van zaken en men verdiept zich echt in de materie. Zo heeft accountmanager Marcel Hendriks anderhalve dag rondgelopen in het oude restaurant om een goede indruk te krijgen. Zo konden we samen tot de beste oplossingen komen.” Ook het toenmalige hoofd Algemene Zaken Marcel Dries is enthousiast over de aanpak van Metos. “Ze zijn heel betrokken en wijzen je op mogelijkheden en onmogelijkheden. Dat is heel verhelderend. Op een geleidelijke manier heeft het proces van conceptontwikkeling zich voltrokken en zijn verwachtingen waargemaakt.” De expertise kwam bijvoorbeeld naar voren bij de toegepaste koelingen. Dries: “Ze zijn zo gemaakt dat alle bezoekers, ook rolstoelgebruikers, er makkelijk bij kunnen en dat het goed zichtbaar is.” Ook qua apparatuur werd meerwaarde geboden, vult Jeroen Hulst aan. “Veel wordt in het zicht van de klant vers bereid. Metos heeft de nieuwe manier van koken vormgegeven en bijgedragen aan een mooie en functionele presentatie. Zo zijn de warmhoudlampen door het gebruik van flexibele spiraalkoorden op de juiste hoogte af te stellen.”
Herstel van klanttevredenheid
Een jaar na de opening zijn de betrokkenen laaiend enthousiast. De klanttevredenheid steeg van een 6 naar bijna een 9. De gebruikers laten door een uitgekiend voedingsadvies een beter en vlotter herstel zien. Er wordt dertig procent meer groente en salade besteld en door een betere portionering is er sprake van veertig procent minder verspilling van voedsel. Het concept zoals dat bij het MRC in Doorn is toegepast werd als pilot gezien. Gezien het succes dient het nu als voorbeeld. Hulst: “Het geldt als blauwdruk voor andere restaurants van Defensie, een mooier compliment kun je niet wensen. Mission accomplished.”